Page 18

Kjøkkensjefen_nr.2.lavoppl

MATBLOGGERNE Foto: Gry Traaen Dette mener BLOGGEENR – Vi formidler mat som passer i hverdagen med enkle fremgangsmåter og gode bilder. Og så har vi dialog med leserne og gir tilbakemeldinger. Vi bidrar helt klart til å spre matglede og informasjon, sier Trine Sandberg, Norges største matblogger og kokebokforfatter, opprinnelig jurist. Trinesmatblogg.no har 740.000 unike besøk per mnd og 4 millioner sidevisninger per mnd: De to kokebøkene hennes har til sammen solgt 235.000 eksemplarer. – Som ikke-faglært har jeg stor respekt for kokke- faget, men prøver selv å formidle enkelhet og nærhet i bloggen. Jeg prøver aldri å si at jeg er kokk – jeg er matformidler. Det må jo være bra at vi kan formidle lidenskap til mat som folk flest kan lage og spise, sier Marit Røttingsnes Westlie. Hun driver bloggen frutimian.no og har skrevet 9 kokebøker. Unike besøk per mnd: 260.000. Sidevisninger per mnd: ca. 450.000. – Det negative med matblogger er jo når det formidles faktiske feil, og det finnes nok oppskrifter som ikke fungerer så bra. Bloggerne bør heller ikke være for kom- mersielle. Jeg leser ikke så mange andre mat- blogger, men jeg synes at mange bloggere har god kompetanse og er flinke til å skrive og ta bilder, sier Sandberg. – Ja, det er absolutt uheldig hvis bloggere snakker om ting de ikke har greie på. Selv opplever jeg at kvaliteten stort sett er bra. Trine får alltid mye skryt for sine gode oppskrifter – hun når virkelig frem til folket – forteller Westlie. – Det er ikke så rart at kokkene ikke satser på blogging. Matlaging, skriving, oppfølging av spørsmål og foto tar masse tid, og det tar lang tid å få inntekter. Jeg mener at bloggere og kokker drar i samme retning – vi er jo alle opptatt av å dele matgleder. Jeg synes for eksempel Lise Finckenhagen gjør en god jobb ift å formidle enkle og smakfulle oppskrifter som er over- kommelige for folk flest, sier Sandberg. – Jeg antar at kokkene ikke har tid i sin travle hverdag på restauranten. Men det finnes unntak. Jamie Oliver er jo inkarnasjonen på en god kokk som spiller på lag med leserne og TV-seerne. Selv mener jeg at bloggerne gjør en viktig jobb. Vi er med på å få folk til å prøve å lage god hverdagsmat, avslutter Fru Timian. MATGLEDE: Bloggerne bidrar til å spre matglede og informasjon, sier Trine Sandberg. INSPIRAJSJON: Vi inspirerer folk til å lage god hverdagsmat, mener Marit Røttingsnes Westlie. 18 kjøkkensjefen 2/16


Kjøkkensjefen_nr.2.lavoppl
To see the actual publication please follow the link above